ikganaaramerika.reismee.nl

Zoek Charlie

"The T" zoals de metro hier in Boston genoemd wordt is het oudste netwerk van de Verenigde Staten. Sinds 1897 wordt in de stad al gebruik gemaakt van de metro. Het zijn inderdaad verouderde metrostellen in vergelijking met de nieuwe metro's die rijden vanaf de Isolatorweg, Amsterdam. Het materiaal komt oud maar degelijk en stevig op mij over. Niet alle Bostonians zijn het echter met mij eens. Zeker de laatste dagen niet.

Als NS kenners zal het menig Nederlander niet verbazen dat er na het vallen van ruim 2,5 meter sneeuw toch enigeproblemen te verwachten zijn. In Boston is dit echter niet acceptabel. Men klaagt en zaagt er niet alleen over,maar de verantwoordelijk dame wordt in het publiek achtervolgd door boze "T" gebruikers en de media.

Dankzij veel gevangen in de staat Massachusetts heb ik echter geen klagen op het moment dat ik in de stad arriveer.De inmates hebben met een gevoelstemperatuur van -20 de sneeuw van de rails af staan scheppen. Alles werkt weer naar behoren. Ik kan in de automaat niet meteen de dagpas vinden en vraag een omstander om hulp.Even later stap ik met een kaartje de metro in wanneer de behulpzame man achter me roept: Say hi to Charlie for me, if you see him!

Het verhaal gaat dat Charlie vast zit in de "T". Hij is de man die op de metro stapte en er nooit meer uitkwam.Zijn vrouw schijnt elke dag nog zijn lunch op het station door het raampje aan te geven, puur alleen omdat hij devijf cent extra voor de lange rit niet kan betalen.Charlie is een volksheld geworden en wordt door de Massachusetts Bay Transportation Authority (MBTA) dankbaargebruikt in alle marketinguitingen. Er is sinds 2006 zelfs een CharlieCard. Een oplaadbare metrokaart i.p.v. de oude muntjes.

Charlie is geboren als fictief persoon in de volksmuziek. Het nummer "Charlie on the MTA" was geschreven als protestlied tegen het verhogen van de prijs van de metro d.m.v. een extra vijf cent uitstaptoeslag bij lange ritten. In 1959 is het nummer herschreven door the Kingston Trio en werd een groote hit. Vandaag de dag schijnt het nummer nog steeds rondom kampvuren gezongen te worden :)

Klik op het linkje hierna om het nummer te beluisteren. ( http://bit.ly/1GVHSvr) En hier voor een afspeellijst met nog meer bekende en minder bekende artiesten uit Boston. (http://bit.ly/1w5uK5R )

Misschien leuk om af te luisteren als je staat te wachten op de trein :)

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!