ikganaaramerika.reismee.nl

Space Saver Etiquette

Nederlanders zouden er kampioen in kunnen worden; Space Savers! Internationaal staan we niet al te best bekend om ons gemeenschapsgevoel. En ik ben bang dat wanneer er in ons kikkerlandje ook 95 inch. sneeuw zou vallen, er zeker een ‘parkeeroorlog’ zou uitbarsten.

Space Savers zijn een traditie in Boston. Werkelijk alles uit het huishouden wordt buiten in de sneeuw gezet. Van pionnen en klapstoelen, tot pompoenen, klokken en knuffelbeesten.

Er zijn strenge parkeervoorschriften tijdens een periode van extreme sneeuw. Op veel plekken mag er niet geparkeerd worden. En veel tweebaanswegen worden eenbaansweg. Alles om de wegen begaanbaar te houden voor de hulpdiensten. Ook geld er na een sneeuwstorm voor 48uur afwijkende parkeervoorschriften. De vorige burgemeester vond dat wanneer een burger zijn auto helemaal had uitgegraven hij “recht” had op het tijdelijk behouden van deze plek. En zo zij de Space Savers geboren.

Echter nemen zowel de voor- als tegenstanders van de Space Savers het niet zo strikt met de voorgeschreven 48uur. Er zijn Space Savers die voor een veel langere periode dan de 48uur worden neergezet. Logischerwijs zorgt dit voor frictie in de gemeenschap. Vandalisme is met enig regelmaat het gevolg. Van het “onschuldigere” ramen inslaan en banden lek steken, tot een gebroken kaak na een handgemeen en verwondingen na het afschieten van een nail gun!

Maar het kan ook andersom. Er zijn ook luie automobilisten die binnen 24uur al andermans Space Saver verwijderen, en de eigen auto op de plek parkeren. Gelukkig was de hardwerkende man die de plek had uitgegraven iets minder agressief van aard. Hij liet het er echter niet bij zitten. Hij bedolf de onterecht geparkeerde auto helemaal onder met de sneeuw die hij de vorige dag juist van zijn eigen auto verwijderd had. Dat kijk je toch raar op je neus als je weer terug bij de auto komt :)

Gelukkig is het einde is zicht. Omdat er al enige dagen geen grote sneeuwstorm meer geweest is, heeft de gemeente laten weten maandag te beginnen met het verwijderen van alle Space Savers. Waarschijnlijk met als hoofdreden dat de stad de afgelopen maand ongeveer USD 450.000 is misgelopen aan parkeerinkomsten doordat parkeermeters ondergesneeuwd waren, of nutteloos naast een berg sneeuw stonden.

Martin

Hoi Vera, weer heel erg leuk om je reisverslag te lezen.